Het verdriet van een ander

Het verdriet van een ander

Medeleven en empathie zijn prachtige eigenschappen en eerste levensbehoeften bij een verlies. Maar wat als je zo empathisch en sensitief bent, dat je het verdriet van een ander zo sterk voelt dat het lijkt alsof je zelf in de rouw bent? Voor HSP kan dat best lastig zijn.

© Shutterstock

Ik zag op Facebook een berichtje voorbij komen van een vrouw die intens meeleefde met een vriendin wiens moeder op sterven lag. Ze voelde de wanhoop en het verdriet van die vriendin zo sterk, dat ze zelf wanhopig en verdrietig werd. Ze wilde weten of dat bij hoogsensitiviteit hoort. Het antwoord is onomwonden ‘JA’.

Veel HSP staan zo nauw in verbinding met hun omgeving dat ze feilloos oppikken wat anderen voelen en intens meeleven. Prachtige eigenschappen en heel waardevol, maar soms ook lastig. Want is wat je voelt van jou of van de ander? Het is belangrijk om daar goed onderscheid tussen te maken.

Lees ook Waarom rouw bij HSP zo hard binnenkomt

Het verdriet van een ander voelen en intens meeleven bij een verlies betekent dat je er echt kunt zijn, zoals de vrouw op Facebook haar vriendin de steun kan bieden die nodig is bij het afscheid van haar moeder. Maar ze kan die steun alleen bieden als ze dicht bij zichzelf blijft en het verdriet van haar vriendin niet als een spons opzuigt. Als een spons alles opzuigen, betekent namelijk niet dat het bij die ander weg is.

Steun en medeleven zeggen precies wat de bedoeling is: je leeft mee met de ander en steunt die. Jij hoeft het niet te dragen, het is niet jouw verlies, niet jouw verdriet, niet jouw rouw. Je hoeft alleen maar te steunen, er zijn voor de ander op de momenten en de manier die de ander nodig heeft. Niet meer en niet minder. Je kunt als HSP geneigd zijn om voor de ander in te vullen wat die nodig heeft, omdat je dat zelf nodig hebt, maar misschien is dat voor die ander helemaal niet helpend op dat moment.

Zuurstofmasker

Om een steun te zijn voor iemand die rouwt is het echt belangrijk om in contact te blijven met jezelf en je eigen energie. Ik haal bij dit soort dingen graag het voorbeeld aan van wat er in het vliegtuig wordt gezegd: ‘Zet eerst bij jezelf het zuurstofmasker op, want pas dan kun je ook anderen helpen’. Als je jezelf lichamelijk, sociaal en mentaal goed oplaadt, heb je meer rust en energie en kun je echt van betekenis zijn.

Want het werkt ook de andere kant op: de ander kan troost en steun putten uit jouw rust, uit jouw kracht en energie. Dat is wat de ander op dat moment écht nodig heeft. Dus om een ander echt goed te kunnen steunen, moet je goed in contact zijn en blijven met jezelf, zodat je begrijpt wat er gebeurt als de emoties van een ander je overspoelen.

Lees ook Als emoties je overspoelen: go with the flow

Om in contact te komen met jezelf is het nodig om jezelf goed te kennen. Want pas als je weet wat je zelf voelt, kun je het verschil maken met wat van de ander is. Dat is best spannend, want dat vraagt van je dat je regelmatig naar binnen keert en bewust je eigen gevoel en emoties leert voelen. Wat voel jij? Is dat jouw verdriet om een (eerder) verlies? Of hoort het bij de rouw van een ander?

Gun jezelf om dat te onderzoeken zonder er een oordeel over te hebben. Emoties en gevoelens zijn wat ze zijn en kunnen je veel vertellen. Ze willen gezien en gehoord worden. Maar als je steeds ook de emoties en gevoelens van een ander voelt, geeft dat zoveel ruis dat die van jezelf er niet meer bovenuit kunnen komen. Een coach kan je helpen (weer) te leren luisteren naar jezelf.

Grenzen

Als je beter begrijpt wat van jou is en wat van de ander, kun je ook makkelijker grenzen stellen. Dat vergt oefening en lijkt misschien heel eng, omdat je het contact met anderen niet wilt verliezen. Maar dat gebeurt niet. Ook binnen je eigen grenzen kun je verbinden, maar dan wel op jouw voorwaarden. Wat die zijn, heb je zelf te bepalen en ook daar kan een coach je bij helpen.

Je grenzen bepalen en bij jezelf blijven is dus belangrijk, zeker als iemand in je omgeving met rouw en verlies te maken heeft. Mijn zeer gewaardeerde collega en vriendin HSP-coach Maaike schreef daar al eens een blog over, waar ik je graag naar verwijs. Ook heel waardevol voor niet-HSP die over hun grenzen heen gaan!

Lees Hoogsensitief en grenzen stellen

– HSP-coach Maaike

Voor jezelf zorgen, zodat je er ook kunt zijn voor anderen – zoals die dierbare vriendin die haar moeder verliest – betekent ook keuzes maken en af en toe nee zeggen. Je kunt immers niet de halve wereld helpen, je kunt er niet voor iedereen zijn. En al helemaal niet als je voor jezelf minder goed zorgt dan voor anderen. Als jij een volle spons bent, heeft niemand er meer iets aan. Gun het jezelf – en dus ook je omgeving – om jezelf op de eerste plaats te zetten.

Voor jezelf zorgen en tegelijkertijd openstaan voor anderen, vraagt om balans. Het kantelpunt ligt voor iedereen verschillend. Een coach is opgeleid om jou te helpen de balans voor jezelf te zoeken en vast te houden. Daar aan werken is ook zorgen voor jezelf.

 

Kijk hier als je meer wilt weten over mij of hoe anderen de coaching hebben ervaren. Wil je informatie over de mogelijkheden, tarieven of een afspraak maken, neem dan contact op. Je krijgt altijd binnen 24 uur een reactie.