Nooit meer het oude normaal

Nooit meer het oude normaal

Hij keek me geschokt aan. ‘Nee, ik kan je niet helpen weer je oude vertrouwde zelf te worden. Die bestaat niet meer. Het wordt nooit meer zoals het was.’ Dat was niet het antwoord dat mijn cliënt had verwacht op zijn vraag of ik hem kon helpen weer de oude te worden na zijn burn-out. Na de eerste schrik begreep hij waarom weer de oude worden geen optie was. ‘Hoe zou het zijn om in plaats daarvan je Beste Zelf te zoeken, zodat je hier beter uitkomt?’ Dat wilde hij wel.

© Dreamstime

Het kost vaak even tijd voordat mensen beseffen dat een ingrijpende gebeurtenis, zoals een burn-out of een verlies – of een situatie als corona – een kans is. Een kans om te leren, te ontwikkelen, te groeien, te veranderen. Want het oude normaal is weg en komt niet meer terug. Je bent zelf ook niet meer de oude en wordt dat ook niet meer. Er is iets wezenlijks veranderd.

Lees ook Over verlies

Het moment dat je instort, dat je batterij leeg is en je niet meer in staat bent je werk te doen, helder na te denken, iets te ondernemen of – in het ergste geval – zelfs maar je bed uit te komen, verandert iets. Dat is ongeveer hetzelfde proces bij elke grote, ingrijpende verandering. Op het moment dat een dierbare overlijdt, je wordt ontslagen op je werk, je hoort dat iemand een ernstige ziekte heeft,  je relatie ophoudt te bestaan, je een ongeluk meemaakt, je instort, of de wereld wordt overvallen door een pandemie of oorlog, verandert er iets.

Rouw en herstel

Je bent vanaf dan niet meer de oude: niet meer degene die al het werk oppakte, niet meer degene die altijd sterk is, niet meer degene die nergens zijn of haar hand voor omdraait, niet meer het kind van je ouders, niet meer de echtgenoot/echtgenote/partner van, niet meer de gezonde, de onbezorgde, et cetera. Dan begint er een periode van rouw en herstel, van rust en activatie.

Precies daarmee kan coaching helpen. Uit onderzoek van de Open Universiteit is gebleken dat mensen die goed hersteld zijn van een burn-out zich niet langer volledig uitputten en beter bestand zijn tegen de eisen die de huidige maatschappij stelt. Onderzoekers Greet Vonk en Judith Semeijn stellen dat een ingrijpende gebeurtenis je sterker maakt wanneer je posttraumatische groei doormaakt. Dat geldt niet alleen voor burn-out, maar voor alle soorten van ellende.

“In posttraumatische groei ligt de focus op de krachten, talenten en vaardigheden van iemand”, zegt Vonk. “De ellende die je meemaakt wordt levenservaring. En daarin kun je groeien, je talenten ontdekken, erkennen en herkennen.”

Lees ook Hoe verlies een inspiratie kan zijn

“Posttraumatische groei kan beschreven worden als de positieve ervaring die ontstaat als gevolg van de worsteling met een veeleisende levenscrisis”,  legt Semeijn uit. “Burn-out is een stressvolle levensgebeurtenis, die in het herstel persoonlijke groei met zich meebrengt, zoals zelfkennis, persoonlijke kracht en positief gedrag. Mensen bewegen zich van nature naar groei en ontwikkeling, ook na een tegenslag.”

Stress en emoties reguleren

Veerkracht noemen we dat, of physis. Iedereen heeft dat, het is alleen niet altijd gemakkelijk te vinden of aan te spreken. Daar hebben de meeste mensen een beetje hulp bij nodig, zodat ze stress en emoties weer kunnen reguleren en gemakkelijker binnen hun window of tolerance – de zone waarbinnen stress kan worden gehanteerd – blijven. En is die veerkracht eenmaal gevonden, dan kan er enige oefening vereist zijn om nieuw gedrag en nieuwe tools te integreren in het nieuwe normaal.

Boeken over veerkracht

Soms hebben mensen zoveel of zulke ingrijpende ervaringen meegemaakt dat ze alleen nog aan het overleven zijn. De window of tolerance, het ‘spanningskader’, kan dan zo verkleind zijn dat ze er bij het minste of geringste uit schieten. Dan is het zaak om eerst die zone weer te vergroten. Coaching kan daar prima bij helpen.

In dit filmpje gaat het over kinderen en wat stress doet met hun window of tolerance, maar voor volwassenen werkt het hetzelfde. In coaching kijken we hoe groot de window of tolerance is, wat de stressoren of triggers zijn en hoe je enerzijds het kader kunt vergroten en anderzijds de stress beter kunt reguleren.

 

De uitkomst is dan – als het goed is – dat je de beste versie van jezelf leert kennen. Die versie hoef je niet de hele tijd te zijn. Maar je kunt je Beste Zelf wel om raad vragen en zo ontdekken wat werkelijk belangrijk is voor jou en hoe je daar bij kunt komen.

Het nieuwe normaal

Bij mijn cliënt uit het begin van het verhaal is dat inmiddels gelukt. Hij is weer aan het werk, met meer zelfvertrouwen, meer zelfkennis, meer zelfcompassie en meer zelfrespect. Voor zijn leidinggevende en zijn collega’s is het even wennen. Die hebben iemand anders teruggekregen dan degene die ze een aantal maanden geleden onderuit zagen gaan.

Dat gaat nu niet meer zomaar gebeuren, verwacht ik. Hij begrijpt beter wat zijn mechanismen zijn om te overleven en kan daarin betere keuzes maken. Zijn window of tolerance is uitgebreid met minimaal een verdieping en hij heeft de tools om zichzelf beter te reguleren: tot rust komen als de stress te groot wordt, activeren als hij in een staat van apathie en lamlendigheid komt.

Lees ook Hoeveel stress kun je aan?

Hij heeft bovendien zijn Beste Zelf ontmoet en weet nu ook hoe hij die kan oproepen als het nodig is. Zijn Beste Zelf staat hem bij met raad en daad, als een naaste adviseur. De angst voor ‘nee zeggen’, keuzes maken en grenzen aangeven is nagenoeg verdwenen. Hij zorgt beter voor zichzelf, heeft minder haast, doet dingen met meer aandacht en focus en is daardoor een prettigere collega geworden die zijn werk beter doet. Ik heb zelfs de verwachting dat hij binnenkort werkelijk uit zijn comfortzone stapt en op zoek gaat naar een andere baan.

Terug naar het oude wil hij nooit meer. Het nieuwe normaal bevalt hem veel te goed.

Heb jij ook te maken met een situatie waardoor je nooit meer de oude wordt, maar wil je wel op zoek naar je nieuwe zelf? Maak dan snel een afspraak voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Kijk hier als je meer wilt weten over mij of hoe anderen de coaching hebben ervaren. Wil je informatie over de mogelijkheden, tarieven of een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek, neem dan contact op. Je krijgt altijd binnen 24 uur een reactie.