Gevoelig verlies

Over stress

Bij een burn-out ben je opgebrand, lichamelijk en geestelijk uitgeput, als gevolg van langdurige stress. Heftige gebeurtenissen en emoties zijn vaak ongemerkte bronnen van stress. Door te kijken naar de oorzaken en de onderliggende patronen en overtuigingen kun je beter omgaan met stress en krijg je meer zelfvertrouwen en rust.

Volgens cijfers van TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben 1 miljoen Nederlanders burn-out-klachten.​ Onderzoek in opdracht van de vakcentrale CNV wees uit dat één op de tien werkenden die een dierbare verliezen, te maken krijgen met een burn-out.

Bij een burn-out zijn zowel je fysieke als mentale energiereserves volledig ‘opgebrand’. Wanneer je langdurig wordt blootgesteld aan een stressveroorzakende situatie, kan dat zorgen voor overbelasting en uitputting. In het begin kun je hier vaak nog wel mee omgaan en negeer je de symptomen, in de hoop dat het vanzelf wel weer overgaat. Na een tijdje lukt dat echter niet meer en krijg je de dingen niet meer gebolwerkt.

Boeken over stress en burn-out

Stress is een instinctieve reactie op een veranderende situatie waarbij een natuurlijk overlevingsmechanisme in werking treedt. Je hartslag gaat omhoog, je spieren spannen zich aan en je ademhaling versnelt. De adrenaline in je bloed stijgt en je staat klaar om te reageren. Het brengt je lichaam in een staat van paraatheid, waardoor je alerter en meer geconcentreerd bent. Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te functioneren. Maar als je langdurig scherp en alert moet zijn, te lang onder spanning staat en stress opbouwt, en je geen tijd neemt voor rust en ontspanning, wordt het ongezond.

Je hoeft niet per se je tempo op te voeren om meer uit het leven te halen

Mahatma Gandhi

Vaak liggen emoties als angst, boosheid of verdriet ten grondslag aan stress. Als die aanhouden, houdt ook de stressreactie aan. Het is dus heel vaak niet het werk zelf dat stress veroorzaakt, maar de angst het niet goed te doen, boosheid over een gemiste promotie of het verdriet van niet gezien worden. Ook thuis spelen dat soort emoties een rol, bijvoorbeeld als jezelf voortdurend loopt aan te passen aan je partner of als je de zorg voor anderen prioriteit geeft boven de zorg voor jezelf.

In de Holmes en Rahe Stress Schaal, een lijst van gebeurtenissen die stress veroorzaken, staan diverse vormen van verlies bovenaan. Verlies van een partner veroorzaakt de meeste stress, maar ook gebeurtenissen op het werk en in de familiesfeer geven veel stress.

Of stress uitmondt in een burn-out, hangt af van de persoon en van de situatie. De situatie alleen is niet doorslaggevend. Als de omstandigheden en gebeurtenissen zich echter opstapelen, wordt het al risicovoller. Als je bijvoorbeeld kort na het overlijden van iemand in je omgeving snel weer vlucht in je toch al veeleisende werk, en je je emoties wegstopt zonder het verlies goed te verwerken, begeef je je in de gevarenzone.

Zeker zo belangrijk is ook de vraag hoe iemand tegen die situatie aankijkt en ermee omgaat. Persoonlijkheidskenmerken als je gevoelens niet (kunnen) uiten, geen ‘nee’ kunnen zeggen, jezelf niet goed genoeg vinden, perfectionistisch zijn, de neiging hebben tot piekeren en hoge eisen stellen aan jezelf, zijn risicofactoren voor een burnout. Ook hoogsensitief zijn is een risicofactor: bij HSP komen emoties en prikkels harder binnen, ze hebben een diepere verwerking en hebben daarvoor meer tijd nodig.

Alleen de symptomen aanpakken, heeft slechts voor korte duur effect. Bij stress- en burn-outklachten kijken we daarom altijd naar wat de oorzaken zijn, en wat onderliggende patronen en overtuigingen zijn. Ook maken we gebruik van lichaamsgerichte spanningsreducerende methodes. Ik werk onder meer met de bewezen methodes van de Vereniging van Erkende Stress- en Burn-outcoaches (VESB).

 

Kijk hier als je meer wilt weten over mij of hoe anderen de coaching hebben ervaren. Wil je informatie over de mogelijkheden en tarieven of een afspraak maken, neem dan contact op. Je krijgt altijd binnen 24 uur een reactie.